Η έννοια της κινητοποίησης των νεύρων (neuromobilisation) βασίστηκε αρχικά σε έρευνες των φυσιοθεραπευτών Geoffrey Maitland, Michael Shacklock και David Butler. Με την πάροδο του χρόνου και άλλοι ερευνητές ασχολήθηκαν με το θέμα, υποστηρίζοντας την άποψη ότι τα νεύρα χρειάζονται ελεύθερη κίνηση για να λειτουργούν αποτελεσματικά. Η «παγίδευση» του νεύρου είναι μια συχνή παθολογική κατάσταση που μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στη λειτουργικότητα του νεύρου και κατά συνέπεια στους ιστούς που ελέγχονται από αυτό. Επομένως, έχουν αναπτυχθεί χειρισμοί κινητοποίησης των μαλακών μορίων με στόχο την βελτίωση της κινητικότητας των αρθρώσεων, την απελευθέρωση του προστατευτικού μυϊκού σπασμού και την βελτίωσης της δυνατότητας ολίσθησης των νεύρων σε όλες τις αρθρώσεις του σώματος. Ο όρος κινητοποίηση χρησιμοποιείται ελεύθερα για να περιγράψει διάφορα είδη θεραπευτικών τεχνικών, όπως η μυοπεριτονιακή απελευθέρωση (myofascial release), η τεχνική της μυϊκής ενέργειας (muscle energy technique), ο χειρισμός άντλησης (pumping) και η τεχνική Ευθυγράμμισης του Μυοσκελετικού Συστήματος (Myoskeletal Alignment Technique - MAT).
Στόχος του εργαστηρίου είναι όλοι οι συμμετέχοντες να αντιληφθούν:
Εισηγήτριες:
Π. Καρακασίδου: π. Επίκουρος Καθηγήτρια Φυσικοθεραπείας ΠΑΔΑ, μέλος, εκπαιδευτικού προγράμματος MANUAL THERAPY ΠΣΦ, μέλος εκπαιδευτικού προγράμματος τμ. ΣΣ -ΕΕΕΦ
Γ. Πέττα: π. Επίκουρος Καθηγήτρια Φυσικοθεραπείας ΠΑΔΑ, Πρόεδρος ΔΣ ΕΕΕΦ, Υπεύθυνη εκπαιδευτικού προγράμματος clinical pilates ΕΕΕΦ, π. Πρόεδρος της επιτροπής εκπαίδευσης EFSHT
H οσφυαλγία κατά μεγάλο ποσοστό είναι ενα αυτοπεριοριζόμενο σύνηθες πρόβλημα στις ανεπτυγμένες χώρες. Εάν δεν αντιμετωπιστεί εγκαίρως και με κατάλληλο θεραπευτικό πρόγραμμα μπορεί να αποτελέσει κύρια αιτία δυσλειτουργίας των ατόμων, μέχρι και σε βαθμό αναπηρίας.
Έχει υπολογιστεί ότι το 60-84% του ενήλικου πληθυσμού του δυτικού κόσμου θα αναπτύξει πόνο στην οσφύ κατά την διάρκεια της ζωής τους (Long et al. 1996; Balaque et al 2012) και ο επιπολασμός για χρόνια οσφυαλγία είναι ~23% με το 11- 12% του πληθυσμού να καθίστανται ανάπηροι λόγω οσφυαλγίας (Balaque et al 2012). Επιπλέον, το 37% των εφήβων αναφέρουν πόνο στην οσφύ κάθε μήνα ή και συχνότερα (Maher et al 2017)
Από όλους αυτούς τους ασθενείς μόνο το 15% έχει σαφή διάγνωση, ενώ το 85% διαγιγνώσκεται ως πάσχοντες από ‘οσφυαλγία μη ειδικής αιτιολογίας’ (Dillingham 1995).
Μεταξύ αυτών των ασθενών υπάρχει μία υποομάδα που πάσχει από αστάθεια οσφυϊκών σπονδύλων και χρήζει ιδιαίτερη φ/κη προσέγγιση. Για να μπορέσει ο φ/της να εφαρμόσει αυτό το ιδιαίτερο πρόγραμμα, θα πρέπει αρχικά να αναγνωρίσει τους ασθενείς με αστάθεια, αλλιώς εάν το εφαρμόσει σε όλους τους ασθενείς δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα.
Το εργαστηριακό μάθημα θα βασιστεί στην διαφορική διάγνωση των ασθενών με αστάθεια και στην σωστή ενεργοποίηση των μυών του κορμού ώστε να ελεγχθεί η ομαλή κίνηση της ασταθούς σπονδυλικής μονάδας. Επίσης θα κατευθύνει τον κλινικό συλλογισμό για την καθοδήγηση των ασκήσεων.
Το εργαστηριακό μάθημα στοχεύει στα ακόλουθα μαθησιακά αποτελέσματα:

ΤΡΙΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΟ CLINICAL PILATES
130 ΩΡΕΣ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΗ
ANATOMIKH ΣΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΝΟΗΣ, ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΤΗΣ ΜΕΘΟΔΟΥ, ΑΣΚΗΣΙΟΛΟΓΙΟ ΣΕ ΣΤΡΩΜΑ (MAT), ΑΣΚΗΣΙΟΛΟΓΙΟ ΜΕ ΕΛΕΒΕΤΙΚΗ ΜΠΑΛΛΑ (BIG BALL), ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΚΑΙ ΚΛΙΝΙΚΕΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΣΕ ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ ΣΣ,ΣΥΝΔΡΟΜΑ ΟΣΦΥΑΛΓΙΑΣ-ΘΩΡΑΚΑΛΓΙΑΣ-ΑΥΧΕΝΑΛΓΙΑΣ,ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ ΚΑΚΩΣΕΙΣ,ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ,ΨΥΧΙΚΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ
ΑΣΚΗΣΙΟΛΟΓΙΟ ΜΕ PROBS PILATES,SOFT BALL, RING, FOAMROLLER, ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΕ ΜΑΤ ΑΤΟΜΙΚΑ ΚΑΙ ΟΜΑΔΙΚΑ, ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΚΑΙ ΚΛΙΝΙΚΕΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΣΕ ΠΑΡΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ ΣΣ,ΣΥΝΔΡΟΜΑ ΟΣΦΥΑΛΓΙΑΣ-ΘΩΡΑΚΑΛΓΙΑΣ-ΑΥΧΕΝΑΛΓΙΑΣ,ΑΘΛΗΤΙΚΕΣ ΚΑΚΩΣΕΙΣ,ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ,ΨΥΧΙΚΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ, ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ,ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟ ΜΕ ΚΡΕΒΑΤΙΑ-ΚΑΡΕΚΛΕΣ, ΑΣΚΗΣΙΟΛΟΓΙΟ REFORMER, EΣΩΜΑΤΩΣΗ ΚΑΙ ΚΛΙΝΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ, ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΕ ΜΑΤ ΚΑΙ POBS ΑΤΟΜΙΚΑ ΚΑΙ ΟΜΑΔΙΚΑ
TO ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚOΛΟΥΘΗΣΗ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΕΠΙΠΕΔΩΝ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΚΑΙ ΜΙΑ ΚΛΙΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΛΗΨΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΙΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΟΠΟΙΟΝ ΤΟ ΕΠΙΘΥΜΕΙ ΜΕ “ADVANCE” ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΣΕ ΕΙΔΙΚΟΥΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥΣ ΟΠΩΣ ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ, ΙΝΟΜΥΑΛΓΙΑ κλπ