Εισηγήτριες:
Π. Καρακασίδου: π. Επίκουρος Καθηγήτρια Φυσικοθεραπείας ΠΑΔΑ, μέλος, εκπαιδευτικού προγράμματος MANUAL THERAPY ΠΣΦ, μέλος εκπαιδευτικού προγράμματος τμ. ΣΣ -ΕΕΕΦ
Γ. Πέττα: π. Επίκουρος Καθηγήτρια Φυσικοθεραπείας ΠΑΔΑ, Πρόεδρος ΔΣ ΕΕΕΦ, Υπεύθυνη εκπαιδευτικού προγράμματος clinical pilates ΕΕΕΦ, π. Πρόεδρος της επιτροπής εκπαίδευσης EFSHT
H οσφυαλγία κατά μεγάλο ποσοστό είναι ενα αυτοπεριοριζόμενο σύνηθες πρόβλημα στις ανεπτυγμένες χώρες. Εάν δεν αντιμετωπιστεί εγκαίρως και με κατάλληλο θεραπευτικό πρόγραμμα μπορεί να αποτελέσει κύρια αιτία δυσλειτουργίας των ατόμων, μέχρι και σε βαθμό αναπηρίας.
Έχει υπολογιστεί ότι το 60-84% του ενήλικου πληθυσμού του δυτικού κόσμου θα αναπτύξει πόνο στην οσφύ κατά την διάρκεια της ζωής τους (Long et al. 1996; Balaque et al 2012) και ο επιπολασμός για χρόνια οσφυαλγία είναι ~23% με το 11- 12% του πληθυσμού να καθίστανται ανάπηροι λόγω οσφυαλγίας (Balaque et al 2012). Επιπλέον, το 37% των εφήβων αναφέρουν πόνο στην οσφύ κάθε μήνα ή και συχνότερα (Maher et al 2017)
Από όλους αυτούς τους ασθενείς μόνο το 15% έχει σαφή διάγνωση, ενώ το 85% διαγιγνώσκεται ως πάσχοντες από ‘οσφυαλγία μη ειδικής αιτιολογίας’ (Dillingham 1995).
Μεταξύ αυτών των ασθενών υπάρχει μία υποομάδα που πάσχει από αστάθεια οσφυϊκών σπονδύλων και χρήζει ιδιαίτερη φ/κη προσέγγιση. Για να μπορέσει ο φ/της να εφαρμόσει αυτό το ιδιαίτερο πρόγραμμα, θα πρέπει αρχικά να αναγνωρίσει τους ασθενείς με αστάθεια, αλλιώς εάν το εφαρμόσει σε όλους τους ασθενείς δεν θα έχει κανένα αποτέλεσμα.
Το εργαστηριακό μάθημα θα βασιστεί στην διαφορική διάγνωση των ασθενών με αστάθεια και στην σωστή ενεργοποίηση των μυών του κορμού ώστε να ελεγχθεί η ομαλή κίνηση της ασταθούς σπονδυλικής μονάδας. Επίσης θα κατευθύνει τον κλινικό συλλογισμό για την καθοδήγηση των ασκήσεων.
Το εργαστηριακό μάθημα στοχεύει στα ακόλουθα μαθησιακά αποτελέσματα:
- Κατανόηση της αστάθειας των σπονδύλων
- Ικανότητα εφαρμογής βασικών ασκήσεων σταθεροποίησης των επώδυνων υπερκινητικών σπονδυλικών μονάδων σύμφωνα με την ερευνητική τεκμηρίωση
- Εφαρμογή προληπτικής συμβουλευτικής
Διάρκεια σεμιναρίου 14 διδακτικές ώρες